Rendelőnk telefonszáma:

+36 1 445 0011

Amennyiben a szám foglalt kérjük hívja a központi recepciónkat az alábbi elérhetőségen

+36 1 700 3930

Szájsebészet

Általánosságban a szájsebészet a fogak, az állcsontok és a lágy részek (nyálmirigyek, íny, ajak) elváltozásainak, megbetegedéseinek gyógyításával foglalkozik, azonban manapság már sok átfedés tapasztalható a fogászat más ágazataival. Így a szájsebészet számos beavatkozást elvégez, például a fogak és foggyökerek eltávolítását egyszerű és sebészeti úton, gyökércsúcs rezekciót, bölcsességfogak eltávolítását, állcsonttörések, baleset okozta sérülések ellátását, arcüregzárást, a szájüreg daganatainak kezelését, nyálmirigy-betegségeket, fogászati implantációt, fogpótlást.

Miért lehet szükség a fogak eltávolítására?

Szükséges lehet a fogak eltávolítása, amennyiben mozognak, vagy nagymértékű gyulladásnak vannak kitéve. Amennyiben megsérült a gyökér, és más kezeléssel nem megmenthető. Ha a fog koronája tönkrement a nagymértékű fogszuvasodás következtében és nem lehet tömést, fogmegtartó kezelést alkalmazni rajta, vagy amennyiben a gyökérkezelés sem segítene a fogon. Foghúzásra lehet szükség akkor is, ha esztétikai és funkcionális hátrányt jelentő szám feletti fogak vannak jelen a szájüregben, esetleg kiemelkedő, vagy dőlt fogakról van szó.

A fog eltávolításával általában megszüntetjük a páciensnél jelentkező gyulladásos folyamatokat, illetve a fájdalmat.

Mikor válik szükségessé a bölcsességfog eltávolítása?

A bölcsességfogakat nem szükséges eltávolítani, ha elegendő helyük van a szájüregben, mert akkor megfelelően előtörhetnek, és részt vehetnek a rágásban. Ha a 8-as fog tökéletesen kibújt, megfelelően tudjuk tisztítani, erős és terhelhető fog válhat belőle, amely funkcionálisan is használható lehet. Ha azonban nincs elegendő hely, nem nőnek ki teljesen és a fogat részben íny borítja, a fogíny és a fog közé a szájüregből baktériumok kerülhetnek és ezek időről időre gyulladáshoz vezethetnek. Ezért, ha a fog teljes előtörése később sem valószínű, a visszatérő gyulladás megelőzése érdekében javasolt annak sebészi eltávolítása.

Fogszabályzó szakorvos is javasolhatja a bölcsességfogak eltávolítását a megfelelő eredmény és annak fenntartása érdekében. Mélyen elszuvasodott vagy előrehaladott fogágybetegség esetén szintén célszerű a fogak eltávolítása. Ha a bölcsességfog melletti fog elszuvasodott, és a restaurációt a bölcsességfog akadályozza, akkor a szomszédos fog megmentése érdekében szintén a bölcsességfog eltávolítását javasoljuk.

Hogyan történik a foghúzás?

A foghúzás első fázisa a helyi érzéstelenítés, hogy a beavatkozás a páciens számára fájdalommentesen történhessen meg. Bonyolultabb beavatkozások esetén lehetséges altatásban elvégezni a kezelést. Az érzéstelenítést követően a fog és a gyökér speciális fogók alkalmazásával történő eltávolítása következik. A felső foghúzás esetén elegendő a fogó használata. Az alsó fogak esetén általában nehezebb a fog feltávolítása, ekkor lehet szükségemelő használatára is. A foghúzás végeztével küretkanállal a seb alapos kitisztítása következik, illetve a vérzés megszüntetése.

Amennyiben a foghúzás nehezebbnek bizonyul betört gyökerek miatt, vagy egészében elő nem tört fog esetében az eltávolítása sebészi feltárásban lehetséges. Komolyabb beavatkozásokkor előfordulhat duzzanat az arcon, ekkor antibiotikumos fájdalomcsillapításra lehet szükség.

Mi is az a foggyökércsúcs eltávolítás?

Amennyiben gyökérkezelt fog esetén a gyökércsúcsnál gyulladás jelentkezik szájsebészeti megoldásként alkalmazható a gyökércsúcs csonkolása, azaz a gyökércsúcs rezekció, mely a fog megtartását célozza. A beavatkozás az ínyen való apró metszéssel történik, amelyen keresztül a gyulladásos csontterület, és a foggyökér csúcsa kerül eltávolításra.

Mikor lehet szükség arcüregzárásra?

Az arcüreg, vagy más néven szinusz, a felső állcsontban, a fogak fölött helyezkedik el. Arcüregzárásra akkor van szükség, ha az arcüreg megnyílik. Az arcüreg akkor nyílhat meg, ha a nagyőrlők eltávolítását követően szövődmények lépnek fel. Ekkor a fog helyén keresztül az arcüreg kapcsolatba kerül a szájüreggel, és a szervezetünkbe bevitt táplálék az orrunkon keresztül a szabadba jut. Emellett a különböző baktériumok is bejuthatnak az arcüregbe, ami váladékozó gyulladáshoz vezethet.

Az arcüreg zárása során a kihúzott fog helyénél bemetszések ejtése szükséges az ínyen, mellyel lebeny képződik, majd a seb feletti varratok segítségével egyesítésre kerül, így el lehet zárni egymástól az arc- és a szájüreget. Majd 1-2 hét után a varratok eltávolításra kerülnek. Ha nem kerül sor az arcüreg lezárására, az elfogyasztott étel és ital az orrüregbe kerülhet, ami gennyes arcüreggyulladáshoz vezethet, és ami már fül-orr-gégészeten kezelendő.

Aktuális akcióinkat ide kattintva megtekintheti.

Keresse időpontért ügyfél-szolgálatunkat vagy kérjen visszahívást!

Dr. Palotás Csaba

Dento-alveolaris Szájsebész Szakorvos

2007-ben diplomáztam a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karán, ezt követően rezidensként ugyanitt dolgoztam 2010-ig, majd másfél év dániai munka után itthon szereztem meg a szakvizsgámat dento-alveoláris sebészetből.

2020-ban csatlakoztam a Fehérvári Dental csapatához, ahol szájsebészként dolgozom, legfőbb feladatom a foghúzások, bölcsességfogműtétek, csontpótlások és implantáció végzése egy kiváló csapat tagjaként.

Célom, hogy a pácienseim mindig a lehető legalaposabb tájékoztatás után nyugodtan és bizalommal, félelem nélkül kezdjenek bele bármiféle szájsebészeti beavatkozásba.

Fehérvári Dental fogászati szakrendelő

Szolgáltatásaink

Tekintse át, hogy milyen szolgáltatásokat vehet igénybe fogorvosaink segítségével!

Fogorvosaink

Fogorvosaink és munkatársaink várják, hogy szakszerű segítséget nyújtsanak a panaszaira.

Időpontfoglalás

Időpontot kérek fogorvosi kezelésre vagy szűrésre!

Kapcsolat

Írja meg miben segíthetünk és szívesen visszahívjuk!